Competentie: ontwikkelen

Op methodisch en didactisch verantwoorde wijze ontwikkelen van sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s.


Niveau 3

De startende professional Sport en Bewegen ontwikkelt sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s voor een complexe doelgroep in opdracht van een externe opdrachtgever.

 

De student:

3.3.1         sluit aan op de beginsituatie, wensen en behoeften van de doelgroep

3.3.2         hanteert een methodische en projectmatige werkwijze

3.3.3         werkt didactisch verantwoord

3.3.4         is gericht op het ontwikkelen van evidence based programma’s

3.3.5         onderbouwt de potentie van het programma om gezondheid positief te kunnen beïnvloeden

3.3.6         neemt zorgvuldige, verantwoorde en beargumenteerde beslissingen

3.3.7         ontwikkelt sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s gericht op het verbeteren van gezondheid

3.3.8         kan bij het ontwikkelen van programma’s modellen van gedragsverandering toepassen

3.3.9         gaat bij de ontwikkeling van het programma uit van de gezondheidsbehoefte van de doelgroep en de door de opdrachtgever gestelde randvoorwaarden

 

 

 

Ervaring

Tijdens mijn stage in Suriname heb ik veel gewerkt aan de competentie ontwikkelen. Zo heb ik meegewerkt aan het ontwikkelen van een spellenboek  voor docenten op scholen met daarin zorgvuldig geselecteerde spellen die goed uitgevoerd kunnen worden bij de buitenschoolse opvang. Ook heb ik een presentatie ontwikkelt gericht op het verbreden van de kennis van de bravo aspecten en het verbeteren van de gezondheid. Ook heb ik in Suriname een sport en spelprogramma ontwikkelt voor een school. Hierbij heb ik rekening gehouden met de wensen en behoeften van de doelgroep. Door deze stage heb ik gewerkt aan alle bovenstaande punten. Tijdens de minor bel is is er voor Reade een onderzoek gedaan naar het creëren van sportaanbod voor mensen in een rolstoel. Hiervoor is op didactische wijze gewerkt 3.3.3 en is er goed gekeken naar de beginsituatie en geluisterd naar de wensen en behoeften van de doelgroep waardoor er een nieuw sportaanbod ontwikkelt kon worden. 3.3.1, 3.3.5, 3.3.7. Ook tijdens de minor aangepast sporten is er gewerkt aan de competentie ontwikkelen. Er is een beweegprogramma ontwikkelt voor kinderen met cerebrale parese onderbouwd met wetenschappelijke literatuur 3.3.4. De vraag kwam vanuit only friends en bij het maken van het project zijn we uitgegaan van de randvoorwaarden die only friends stelde 3.3.9. Ook heb ik tijdens de minor Bel een trainingsschema ontwikkelt waarbij modellen van gedragsverandering zijn gebruikt 3.3.8 en veel wetenschappelijke literatuur 3.3.4. het trainingsschema was bedoelt om iemands gezondheid positief te beïnvloeden. 3.3.5. Tijdens de laatste 2 jaar van de opleiding heb tijdens verschillende projecten veel kunnen werken aan deze competentie. De bewijsmaterialen zijn onder aan deze pagina terug te vinden.

 

 

Sterke punten

Ik vind dat ik erg sterk ben in methodisch en projectmatig werken en het toepassen van gedragverandering modellen in de projecten. De beoordeling van BEL is terug te vinden onder aan de pagina.

 

 

Ontwikkelpunten

Ik vind dat ik deze competentie goed beheers. Door veel beweegprogramma's te ontwikkelen wordt de beheersing van deze comptetentie natuurlijk steeds beter en dat is daarom ook mijn ontwikkelpunt. Ik wil meer beweegpprogramma's gericht op het verbeteren van de gezondheid ontwikkelen om deze competentie beter te ontwikkelen.

 

 

Situatie (STARR)

 

S= Tijdens mijn stage kreeg ik de opdracht een curriculum te ontwikkelen voor het sportgedeelte van de buitenschoolse opvang.
T= Samen met Danique en Manon (stagecollega's) ben ik gaan overleggen over hoe we dit aan gingen pakken en hebben we taken verdeeld.
A=Ik ben begonnen met mijn taken en toen we het begin aan onze stagebegeleider lieten zien bleek het toch niet helemaal te zijn wat de bedoeling was. 
R= We hebben de beste opties met elkaar besproken en zijn tot een oplossing gekomen waar iedereen tevreden mee was
R=Ik weet nu dat het heel belangrijk is om stukken veel te laten nakijken als je voor een opdrachtgever werkt, zodat je niet aan het einde met een product komt waar de opdracht gever niet blij mee is.

individueel verslag versie 2.docx
Word – 204,9 KB 155 downloads
READE VERSLAG II laatste versie.docx
Word – 1,6 MB 208 downloads
Gezondheidsvoorlichting_volleybal[1] af.pptx
PowerPoint – 291,6 KB 136 downloads
Spellenboek buitenschoolse opvang presentatie goed.pptx
PowerPoint – 672,5 KB 135 downloads
spelenboek af.pdf
PDF – 2,5 MB 136 downloads